U YouTubeu su vrlo odlučni u namjeri da sve korisnike natjeraju da ih financiraju – ili gledanjem reklama ili plaćanjem pretplate. Posljednji potez otkrili su nezadovoljni korisnici, a odgovorni su ga potvrdili.
Proteklih se dana društvenim mrežama širi priča da YouTube namjerno usporava učitavanje video zapisa onima koji ne korite Chrome kao svoj preglednik. Sve je pokrenuo jedan korisnik Reddita, prikazavši kako mu se YouTube videi učitavaju daleko sporije, s odgodom od oko pet sekundi, kada im pristupa preko Firefoxa. Kada je (virtualno) promijenio preglednik, sve je "magično" proradilo kako treba.
Namjerno suboptimalno iskustvo
Očekivano, ovo je izazvalo nezadovoljstvo mnogih, a o svemu su se ubrzo oglasili i iz popularnog video servisa. YouTube putem glasnogovornika potvrđuje da svjesno rade na određenim mjerama, koje će korisničko iskustvo, u slučaju uključivanja rješenja za blokiranje oglasa, učiniti "suboptimalnim". Ipak, negiraju da je riječ o "gušenju" prometa ostvarenog putem konkurentskih preglednika. Najnovije usporavanje prometa, dakle, ima veze samo s korištenjem adblockera.
"Oglasi su životno važni za naše kreatore, koja im pomaže u vođenju i razvoju poslovanja. Iz tog razloga korištenje rješenja za njihovo blokiranje krši naše Uvjete korištenja. Već neko vrijeme pozivamo korisnike da dozvole prikaz oglasa na YouTubeu ili isprobaju YouTube Premium za iskustvo gledanja bez oglasa", poručuju iz Googleovog servisa, pa dodaju: "Tijekom protekloga tjedna korisnici koji imaju adblockere mogli su iskusiti odgode u učitavanju, bez obzira na to kojim se preglednikom koriste. Oni koji su nedavno deinstalirali adblockere mogli bi i dalje doživjeti privremenu odgodu učitavanja videa, pa bi trebali resetirati preglednik".
Činjenica da se odgoda od nekoliko sekundi pri pokretanju reprodukcije pojavila samo nekima, tumači se neidealnim načinom otkrivanja prisutnosti različitih adblockera na računalima.
Stižu još gori dani
Ako ste mislili da je sve ovo prilično agresivna praksa za borbu protiv blokiranja oglasa, pričekajte juni.
Za tada je najavljena, više puta odgađana, implementacija tzv. Manifesta V3, novog API okruženja koje bi ekstenzijama, pa tako i rješenjima za blokiranje oglasa mogla značajno smanjiti privilegije unutar preglednika. Učinit će ih tako daleko manje korisnima (ili potpuno neučinkovitima), ne samo na YouTubeu, nego i na ostatku weba.
Prema zadnjim informacijama, Manifest V3 razvija se u suradnji s developerskom zajednicom, od juna 2024. godine s verzijom Chromea 127 bit će postupno uveden umjesto sadašnjega Manifesta V2, a sve će se ekstenzije tome do tada morati prilagoditi.