OD 1. AUGUSTA NJEMAČKA PRIZNAJE VOZAČKE DOZVOLE IZ BIH

VEĆ JE 6.000 VOZAČA OTIŠLO

Evropi nedostaje najmanje 400.000 vozača kamiona, a najjača evropska ekonomija, Njemačka, od 1. augusta priznaće sve vozačke dozvole izdate u BiH.

Jasno je da u EU očekuju da bar dio problema riješe uvozom šofera iz naših krajeva.

Kako je ranije izjavio Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni i unutrašnji transport RS-a, 6.000 vozača je već napustilo BiH, pa našim drumovima kamione vozi 70 odsto penzionera.

Trend odlazaka vozača kamiona iz RS-a traje već godinama, a najviše ih je trbuhom za kruhom otišlo u Sloveniju.

Do prije godinu-dvije smatralo se da je to posao iz snova, ali galopirajuća inflacija i spor rast plata je učinio svoje. Vozači iz RS-a, koji za slovenačke firme voze kamione po Evropi, tvrde da su njihove zarade, s obzirom na uslove rada, danas skromne.

  • Danas vozač kamiona, ako se baš naradi, može zaraditi maksimalno 2.500 eura mjesečno. Nekom to može izgledati kao ogromna suma, ali dok danima živimo u kamionu mi moramo da trošimo, bar na hranu, internet i higijenu. Danas ni sendvič u EU ne možeš kupiti za manje od 5 eura – kaže Nikola iz Banja Luke.

Navodi da je, recimo, prije dvije godine zarada vozača bila oko 2.000 eura, a cijene hrane i drugih potrepština duplo manje nego danas.

  • Naravno da radimo za naše porodice, a i u RS-u je sve poskupjelo. Kad se sve uzme u obzir, i mi krpimo od prvog do prvog, istina malo lagodnije nego neko ko radi za 1.000 maraka, ali ipak krpimo – kaže sagovornik Srpskainfo.

Mnogi vozači kažu da bi bili u ozbiljnim problemima ako bi porodicu preselili u državu u kojoj oni rade.

  • Da je ovaj posao plaćen kako treba, po evropskim standardima, da od njega porodice mogu živjeti kako dolikuje, kamione bi vozili Slovenci i Nijemci, ne bi to nas zapalo – kaže jedan šofer iz Mrkonjić Grada.

Profesionalni vozači dugoprugaši na putu su i po 14 dana neprekidno, a to znači da, ako u porodici ima male djece, drugi supružnik ne može da radi van kuće, bar ne puno radno vrijeme.

Upravo duga i iscrpljujuća putovanja i odvojenost od porodice su glavna prepreka zbog koje, kako procjenjuju stručnjaci, inicijativa da se manjak vozača kamiona u EU pokuša riješiti uvođenjem više žena u ovoj posao, nema bog zna kakvu perspektivu.

Kada je Slovenija u pitanju, a na to odavno upozoravaju tamošnji sindikati, problem je i način obračuna plata. Zvanično, šoferi rade za minimalac, a uz platu im se isplaćuju i dnevnice koje “idu preko banke”, ali ne ulaze u penzijski osnov.

  • Iako zarađujemo znatno više, plate nam obračunavaju tako da ispada da radimo za minimalac i da nemamo dovoljno novca da bismo u Sloveniji izdržavali porodice. A to je prvi uslov za dobijanje porodične dozvole za boravak – rekao je ranije za Srpskainfo Danijel Mandić, koji već godinama vozi za Slovence.

Pratite nas na našim stranicama na

Vezane vijesti