Australija je donijela prvi svjetski zakon čiji je cilj da Google i Facebook moraju platiti vijesti na svojim platformama. Američki tehnološki giganti žestoko su se usprotivili tom zakonu. Facebook je sve vrijeme Australijcima blokirao sav sadržaj vijesti.
Facebook se složio da poništi svoju odluku nakon snažnih pregovora s vladom.To je dovelo do izmjena zakona radi rješavanja nekih njihovih zabrinutosti.
Ovaj zakon je test za slične propise koje će donijeti zemlje širom svijeta.
Izmijenjeni zakon
Kodeks pregovaranja o medijima - usvojio je australijski Zastupnički dom u četvrtak, nakon što je prethodno prošao kroz Senat.
Šta se dogodilo nakon što je Facebook blokirao vijesti u Australiji?
Facebook protiv Australije: Dvije strane priče
Facebook i Google ranije su tvrdili da zakon "u osnovi" pogrešno razumije kako internet funkcionira.
Šta to znači?
Kôd vijesti ohrabruje tehnološke divove i novinske organizacije da međusobno pregovaraju o ugovorima o plaćanju. Facebook i Google obavezuju se da ulože desetine miliona dolara u lokalni digitalni sadržaj.
Ako pregovori ne uspiju, neovisni arbitar može odrediti cijenu koju plaćaju domaćim medijima - nešto što analitičari kažu da koristi novinskim grupama.
Vlada tvrdi da ovo propisuje "pošteniji" pregovarački proces između stranaka, jer novinskim organizacijama daje veći utjecaj.
Australijska komisija za konkurenciju i potrošače (ACCC) - tržišni regulator - kaže da su izdavači do sada imali malo pregovaračke moći.
Malo moći jer se toliko oslanjaju na tehnološke monopole poput Googlea i Facebooka.
Slijedi istraga komisije o dominaciji internetskog oglašavanja u tehnološkim firmama. Pokazalo se da je 2018. za svakih 100 američkih dolara (56 funti; 65 eura) potrošenih australijskih oglašivača, 49 američkih dolara pripalo Googleu, a 24 američkih dolara Facebook-u.
Kôd takođe prisiljava tehnološke platforme da izdavače vijesti obavještavaju o promjenama njihovih algoritama, koji odlučuju koje će se priče prikazivati.
Izmijenjeni zakon takođe sada zahtijeva od vlade da razmotri postojeće doprinose platforme novinarstvu - poput komercijalnih ugovora s izdavačima - prije nego što na njih primijeni kodeks.
To znači da bi Facebook i Google mogli u potpunosti izbjeći arbitražni postupak.
Vlada takođe mora platformama dati mjesečno obavještenje ako razmišlja o primjeni kodeksa.
Šta kažu Google i Facebook?
Tehničke kompanije tvrde da već pomažu izdavačima vijesti vraćajući promet na web lokacije s njihovih platformi.
Facebook i Google jednostavno pomažu ljudima da prije svega pronađu sadržaj vijesti, kažu platforme.
Kako je Facebook postao 'odsutni urednik' u redakcijama?
Obje tehnološke kompanije lobirale su kod australijske vlade da izmijeni zakon, istovremeno slijedeći ugovore s lokalnim vijestima.
Google je prijetio da će povući svoj primarni pretraživač iz Australije, ali kompanija je nedavno dogovorila ugovore sa lokalnim medijskim kompanijama, uključujući Nine Entertainment i Seven West Media.Njihova ukupna vrijednost je procijenjena na 60 miliona američkih dolara (47 miliona; 34 miliona funti).
Također je potpisao ugovor za neotkrivenu sumu s News Corporationom Ruperta Murdocha.
U izjavi od utorka, Facebook je obećao da će ukinuti zabranu sadržaja vijesti. Međutim australske vijesti i dalje nisu dostupne. Australijski blagajnik Josh Frydenberg rekao je da će zabrana biti ukinuta u petak.
Facebook je od tada potpisao najmanje jedan ugovor - sa Seven West Media - i u pregovorima je s drugim australijskim vijestima.
Obje su se firme također obavezale da će u iduće tri godine potrošiti po milijardu dolara u globalnoj informativnoj industriji.
Kada je Facebook odlučio obnoviti sadržaj vijesti u Australiji, postavilo se veliko pitanje ko je prvi „trepnuo“: Australija ili tehnološki gigant?
Ali ovo je zaista bila velika vježba za spašavanje lica.
Vlada - koju je kompanija društvenih medija zaslijepila - može trijumfalno reći da je uvjerila Facebook da preinači svoju odluku.
Facebook - koji je tim potezom na globalnom nivou nanio veliku štetu - takođe može tvrditi da je za pregovarački sto doveo najviše nivoe vlasti. Stekao ključne izmjene zakona koji mu se nikako nije svidio.
Kompromis je ovdje ključna riječ.
Ovo suprotstavljanje nije samo snaga - u osnovi je presedan. Svijet to pomno prati. A ako potez Australije uspije, možete biti sigurni da će druge zemlje htjeti započeti vlastite pregovore.
Šta se sada dešava?
Facebook-ovo zatamnjenje australijskih vijesti u protekle sedmice izazvalo je oštre kritike, kako u Australiji, tako i širom svijeta.
Kompanija je priznala da je prekoračila i uklanjanje preko 100 stranica koje nisu vijesti, uključujući ključne zdravstvene i hitne agencije.
Ali njegovo snažno djelovanje protumačeno je kao upozorenje poslanicima zemalja - poput Kanade, Velike Britanije i EU - koji su izrazili interes za australijski zakon.
Kako se sve više čitatelja vijesti mijenjalo na mreži, tehnološki giganti suočavali su se sa međunarodnim pozivima da plaćaju više za vijesti hostirane na njihovim platformama.
Suočili su se i sa pojačanim nadzorom nad svojom moći, uključujući pozive da učine više u borbi protiv dezinformacija i zloupotreba.
Izvor: bbc.com