Šta je copywriter? Saznaj sve o copywritingu

Djela copywritera su svuda oko nas, ali bukvalno… Gdje god da pogledamo… Ipak, većina ljudi i dalje ne zna ko su copywriteri i šta oni stvarno rade.

Ovim detaljnim tekstom objasnićemo sve nedoumice i razjasniti šta čini posao ovog misterioznog zanimanja.

Zablude o copywriterima

Kao prvo, hajde da otkrijemo koje su zablude vezane za posao copywritera:

  • Svi copywriteri se bave oglašavanjem.
  • Posao copywritera je lak i brz.
  • Copywriting je isto što i Copyright (zaštita autorska prava). (Ovo je najčešći odgovor sa kojim se copywriteri susreću)

Ovo je sve, naravno netačno. Većini ljudi nije jasna definicija same reči “Copywriting” tj. koje je njeno značenje. Ta reč je neologizam i nema adekvatan prevod na našem jeziku, jer ne može u tom smislu da ima pravo, razumljivo značenje. Zato se ta reč i kod nas upotrebljava u njenom izvornom značenju, tj na engleskom jeziku.

Jesse Forrest, poznati australijski copywriter pravi razliku između copywritera koji pišu kako bi ljude naveli na neku akciju i pisaca sadržaja, koji pišu da bi nas o nečemu informisali. Ali ko je ikada čuo za pojam pisac sadržaja? Mnogi copywriteri rade obe stvari, u zavisnosti od projekta koji dobiju.

Ukoliko kažeš ljudima “ja sam pisac”, odmah će pomisliti na novele, poeme, često i na novinarstvo. Ovo je definitivno lingvističko minsko polje.

Pa, šta to copywriter radi?

Jedan od najlakših načina da se objasni posao copywritera je da kažeš: “Znaš onu reklamnu poštu koja ti stiže u poštansko sanduče? E pa, copywriteri to pišu. Copywriteri osim toga pišu i druge marketing materijale kao što je sadržaj za web sajtove, e-mailove, brošure, slogane, prodajna pisma, kataloge i drugo”.

Da sumiramo, copywriteri:

  • Pišu (očigledno)
  • Istražuju
  • Intervjuišu
  • Ispravljaju
  • Lektorišu
  • Upravljaju projektima
  • Traže adekvatne slike
  • Planiraju i implementiraju marketing kampanje

Važno je da razumijemo da su reči glavni “proizvod” copywritera, ali da pisanje ne predstavlja najveći dio njihovog rada. Oni moraju mnogo da istražuju, razmišljaju, prepravljaju, formatiraju i rade mnoge druge, naizgled periferne zadatke, prije nego što napišu kvalitetan tekst. Riječi su glavni proizvod copywritera, ali on radi mnogo više od samog pisanja riječi.

Činjenica je da za neki pisani projekat često copywriter provede pola vremena u istraživanju, trećinu u editovanju i šestinu u stvarnom pisanju. Uprkos tome šta neki ljudi misle, copywriter radi mnogo više od samog pisanja riječi.

Copywriting je umjetnička forma i treba da bude poštovana u rangu sa svakom kreativnom disciplinom.

Za koga rade copywriteri?

Suprotno od pisaca ili novinara, copywriteri obično pišu teme koje se tiču klijentovog posla. To može biti tekst koji promoviše proizvod, ali može biti i edukacija publike (kroz blogove, online magazine, brošure,…), demonstracija ekspertize,…

Pisani sadržaj je korišćen na razne načine od strane kompanija, naročito sa dolaskom tzv. inbound marketinga čija je suština pričanje sa kupcima i o kupcima, radije nego direktna prodaja proizvoda ili usluge koja nekad može da bude i malo napadna.

Copywriteri moraju da budu svestrani, brzi učenici i da sklone svoj ego sa strane. Zašto? Retko ćeš prepoznati ime nekog copywritera, jer njihov rad obično ide pod klijentovim imenom.

Neki copywriteri rade od kuće, dok su neki zaposleni u agencijama ili kompanijama. Freelance posao donosi dobiti na brojne načine. Freelance copywriter ima mogućnost da bira kampanje ili projekte na kojima želi da radi, dok kada radi u agenciji, dobija poslove bez mogućnosti da bira.

Freelanceri imaju mnogo veću slobodu u odabiru vremena (kada će da rade i koliko dugo), pa i u naplaćivanju.
Ako si zainteresovan/-a za copywriting, to je verovatno zato što si čuo/-la:

  • da je to odličan način da zaradiš novac radeći od kuće
  • da možeš početi da radiš veoma brzo sa malo ili nimalo investicija
  • da ti nije potrebna formalna edukacija.

Sve od navedenog je istina. Činjenica je da je velika potražnja za veštinama copywritinga i da su copywriting poslovi među najplaćenijim projektima za freelance pisce. Copywriting je među najplaćenijim poslovima za freelancere, ali se mnogo više može zaraditi ako se radi za strance.

Mnogi strani copywriteri zarađuju godišnje čak i šestocifrene svote novca. Neki rade pola radnog vremena, dok neki rade puno radno vreme.

Najbolji dio ovog posla je činjenica da ima premalo copywritera za postojeću i buduću količinu posla na web tržištu. Ova industrija je ogromna i ima tendenciju neverovatnog rasta.

Šta čini dobrog copywritera?

Copywriter prije svega treba da ima dobar riječnik, tj da zna lijepo da piše. Takođe bi trebalo da ima sposobnost prilagođavanja svakom okruženju u kojem se pronađe i naravno, da se drži zadatih rokova. Mora da nauči da prihvata kritike i da razvija koncepte i kreativne ideje.

Ton i stil pisanja copywritera

Copywriter može da piše na bilo koje teme koje klijent poželi, da koristi razne tonove obraćanja i stilove pisanja, baš kao što kameleon menja boje u zavisnosti od okruženja u kojem se nalazi.

Naravno, svaki copywriter ima svoje mišljenje, ali to je sekundarno za klijenta. Postoje neka zlatna pravila kojih se uglavnom copywriteri ili agencije pridržavaju, ali ako klijent ima neka svoja, to dolazi na prvo mesto. Zbog toga se često dešava da klijent više puta vraća tekst, jer nije zadovoljan, sve dok god se ne potrefe njegove želje.

Copywriteri treba da postavljaju pitanja i kopaju po postojećim srodnim temama, kako bi ušli u glavu klijenta i napisali projekat kako treba.

Problem je što mnogi klijenti polaze od sebe i nekada neće da slušaju savjete copywritera koji im govore iz iskustva – a to je da je ciljna grupa ta kojoj se obraćamo i da treba da se vodi računa o njenim željama, potrebama, nadanjima,…. Da su oni u fokusu pisanja, a ne klijent.

Kako sve to utiče na čitaoca ćemo objasniti u daljem tekstu.

Šta copywriteri pišu?

Evo šta copywriteri pišu (ovo se prvenstveno odnosi na web sferu poslovanja):

Blog objave (blog postovi)

Ovo su tekstovi koji variraju od 300 – 1500 reči, nekad čak i više. Obično su to više informativniji tekstovi i često su savetodavnog tipa. Redovnim objavljivanjem kvalitetnih i korisnih tekstova koji rešavaju problem čitaoca, klijent dobija autoritet u toj oblasti, stiče svoje pratioce, a samim tim posledično i vjerne kupce.

Izveštaji

Ovi izveštaji su tekstovi od 1500-2500 reči. To su informativni, edukativni dokumenti koji objašnjavaju srž nekog problema i način na koji on može biti riješen. Često će ta rješenja biti povezana sa onim šta klijent prodaje, ali većina tih objava biće objektivna i korisna za čitaoce, potencijalne kupce.

E-mailovi

E-mail kampanje su tu kako bi izazvale interesovanje, podigle svest potrošača i navele na akciju. Uglavnom je njihova svrha da obaveštavaju pretplatnike i potrošače o novim akcijama, nagradnim igrama, novim informacijama,… Ti e-mailovi moraju da budu kratki, primamljujući i informativni.

Objave na društvenim mrežama

Tweetovi od samo 140 karaktera i duhovite Facebook objave na korporativnim stranicama ne pišu se same od sebe. I društvene mreže takođe zahtjevaju copywriting, kako bi objave bile viralne i imale veću angažovanost publike.

Studije slučaja

Ovo su kratki članci koji objašnjavaju kako je kompanija pomogla klijentima. Studije slučaja često imaju formulisanu strukturu, ali dobar copywriter može izvući dobru priču iz svega toga i učiniti je zanimljivom i lakom za čitanje.

Industrijski izveštaji

Ponekad copywriteri moraju da rade i komplikovanije stvari i pišu teže izveštaje bazirane na stvarnim istraživanjima koje rasvetljuju određeni problem, industriju ili trend.

Web sajt copy, tj sadržaj sajta

Pisanje za web ima svoja pravila i smjernice i ovo predstavlja skroz drugačiji način copywritinga koji svi pravi copywriteri imaju kao keca u svom rukavu. Zašto je ovo važno, objasnićemo detaljnije pri kraju teksta.

6 ključnih elemenata copywritinga

Kako bi copywriting tekst bio idealan potrebno je da obraća pažnju na ovih 6 ključnih elemenata:

1. Publika (ciljna grupa) – Ko će da pročita tekst? Koje su njihove želje, navike, prioriteti, brige i snovi? U kakvoj situaciji se trenutno nalaze dok čitaju tekst?

2. Karakteristike – Šta proizvod ili usluga radi? Koji problem riješava? Šta je novo, različito ili jedinstveno u vezi toga?

3. Cilj – Šta želi da se postigne sa ovim tekstom?

4. Dobiti – U kakvoj su vezi karakteristike proizvoda ili usluge koje nudimo sa željama i potrebama publike? Kako će proizvod ili usluga da im pomogne? Koje su konkretne, a koje apstraktne dobiti? Naglasak na pozitivnim emocijama ovde igra glavnu ulogu i ostavlja najjači trag u svesti kupca. Takođe, odličan motivator može biti i izbjegavanje negativnih emocija.

5. Strategija – Kako ćemo da predstavimo karakteristike da bi postigli svoj cilj? Koje karakteristike/dobiti su najvažnije?

6. Željena reakcija – Šta želimo da ljudi urade, misle ili osećaju kada čitaju naš tekst?

Zašto je važna publika (ciljna grupa)?

Ovo je jedna od najbitnijih stavki za razmatranje u copywritingu. Ovu veštinu moraju da imaju svi dobri copywriteri, inače njihovi tekstovi neće imati smisla. Oni moraju da misle o svojoj publici,tj svojoj ciljnoj grupi i kako da dođu do njih svojim pisanjem.

Prije svega toga, potrebno je dobro istražiti i postavljati prava pitanja klijentu, kako bi razumjeli navike i karakteristike ciljne grupe. Zbog njegove asocijacije sa oglašavanjem, neki ljudi misle da je copywriting prilično prepredena forma pisanja. Drugi idu u suprotnom pravcu, misleći na bezdušnost. Sve ovo nema veze sa vezom.

Ključ svakog copywritera, bez obzira na temu o kojoj piše, je da pronađe najčistiji, najpogodniji način da se obraća svojoj publici. Ovo ne znači ni prenaglašavanje problema, ni zaglupljivanje, nego jednostavno pronalaženje najboljeg načina da se prenese poruka.

U pravim copywriting tekstovima nikada ne piše “kupi, kupi, kupi”, jer dobar copywriter prvo zamisli kako bi se osećala ta osoba koja bi to čitala. Copywriter treba da ima sposobnost da uđe u tuđe cipele i da piše iz pozicije njenih razmišljanja i problema sa kojima se suočava.

Poenta je da svaki proizvod ili usluga ima brojne dobiti sa kojima će rešiti problem određene ciljne grupe. Copywriter razumije da postoje konkretne tj opipljive i apstraktne dobiti koje se tiču pozitivnih emocija i situacija koje će kupac imati prilikom korišćenja tog proizvoda ili usluge.

Više od riječi

Moderni copywriter mora da razumije koristi tj dobiti koje klijentov web sajt treba da pruža i određene standarde pristupačnosti. Sve se vrti oko publike. Potrebno je da zna kako ljudi koriste web sajtove, kako bi napisao efektivne tekstove za njih.

Ne radi se samo o tome da je potrebno napisati dobar poziv na akciju, nego je potrebna i saradnja sa dizajnerom kako bi bio siguran da je poziv na akciju na pravom mestu na stranici.

Zbog mnogih njihovih veština, kažemo da su copywriteri više nego obični pisci tekstova. Oni su multitaskeri sa višestrukim vještinama, veoma su fleksibilni i svaki copywriting posao je priča za sebe. Činjenica je da sve to copywriting pravi interesantnom profesijom.

Kakve su ti kvalifikacije potrebne da bi se bavio copywritingom?

Nikakve! Postoje uspešni copywriteri sa fakultetskim diplomama i oni isto toliko uspešni koji nisu završili fakultet, pa ni višu školu. Neki copywriteri imaju 18 godina, neki su u penziji. Neki copywriteri su mame domaćice, a neki su ostavili odlično plaćene poslove u kompanijama, kako bi se potpuno posvetili ovom poslu.

Jedina stvar koja ti je potrebna je kompjuter i internet veza. Sve ostalo može da se nauči. Ako možeš napisati pismo prijatelju, imaš sve kvalifikacije da počneš već sada.

Da li je sadržaj zaista toliko važan na web sajtu?

Sigurno ovo viđamo svi svakodnevno. Odemo na web sajt, kliknemo na nekoliko strana i vidimo tekstove nalik na ovaj: “Dobrodošli na naš web sajt! Nudimo uslugu A, uslugu B i uslugu C. Ukoliko imate bilo kakva pitanja, tu smo da vam pomognemo. Pošaljite nam e-mail ili nas pozovite u toku radnog vremena.”Mnogi vlasnici biznisa i sajtova iz neznanja kopiraju tuđe tekstove što može biti i te kako kobno kada Google otkrije. Potrebno je da unajme dobrog Copywritera koji razumije kako da se obrati ciljnoj grupi i da napiše kvalitetan sadržaj koji će ih privući.

Ljudi sada sve više razumiju da je važno da je njihov biznis prisutan na internetu, pa unajmljuju dizajnera kako bi osmislio neki sajt. Nažalost, iz neznanja često koriste neke “uradi-sam” sajtove gde je dovoljno da klikneš na nekoliko dugmića i napraviš par stranica za kratko vrijeme.

Sada dolazi onaj najteži deo. Tekst… Šta napisati? Nabacamo nekoliko rečenica na svaku stranicu nadajući se da je to dovoljno. Ili još gore, kopiramo tekst od konkurencije i koristimo ga umesto sopstveno osmišljenog. Ne daj bože da nas Google vidi! Kazneni poeni nam ne ginu.

Tekst objašnjava šta je ono čime se mi bavimo. Govori čitaocu sve o nama, našoj kompaniji, proizvodu ili usluzi. Daje mu informacije o saradnji sa nama, šta da dugoročno očekuje i zašto da vjeruje baš nama, umjesto bilo kom drugom ko se bavi istom djelatnošću.

Lako je kada sa nekim pričamo lice u lice, tada imamo mogućnost da se predstavimo i znamo da će nas druga strana slušati. Osim što će slušati šta govorimo, može puno toga da zaključi o nama na osnovu izgleda, ponašanja, mimike…
U online svetu nemamo takav slučaj. Potrebno je da postignemo to sve i to samo pravilnim riječima koje odaberemo.

Znači potrebno je da učinimo da nas osoba prvo pronađe putem pretraživača, pročita šta imamo da kažemo, da joj se svidi to što joj govorimo, “zaljubi se u nas”, kontaktira nas i na kraju kupi proizvod ili uslugu koju nudimo… A za sve to je “kriv” copywriterski napisan tekst. Tekst ima neprocenjivu vrijednost u građenju trajnih veza sa našim mogućim klijentima i kupcima.

Kako nas marketing može vinuti u nebesa, isto toliko nas može uništiti ukoliko je loš i neosmišljen pažljivo i strategijski.

Ukoliko nam ljudi vjeruju, tada će i da kupuju od nas. Svaki biznis ima jedinstven proizvod ili uslugu, pa tako ima jedinstveni način za njegovu izgradnju, prodaju i promociju.

Svi poslovi imaju jednu zajedničku temu – marketing. Tu se radi o tome da je potrebno da naša poruka dopre do što više ljudi i da ih dirne u srca. Uvek je emocija ta koja prodaje.

Ukoliko mislimo da možemo uzeti konvencionalne brošure i prebaciti ih na sajt kako bi izvršili prodaju tog proizvoda, biće to uzaludan posao. Šanse za ostvarenje uspjeha su veoma male.

Online prodaje su različite od offline. Kupci koji su online traže potpuno drugačije stvari nego oni koji ih traže na tradicionalan način.

Copywriteri koji pišu za sajtove najčešće će da pišu:

  • Besplatne izveštaje
  • E-knjige
  • Autoresponder serije
  • Odredišne (landing) stranice
  • Prodajne strane
  • Opise proizvoda
  • Blog postove
  • Sadržaje za društvene mreže
  • Saopštenja za javnost
  • Stranice “O nama”

Nadamo se da smo ti uspjeli približiti temu copywritinga i da smo ti rasvjetlili eventualne nejasnoće. Ukoliko imaš bilo kakva pitanja, sugestije ili primjedbe vezano za ovaj tekst i uopšte posao copywritera, očekujemo tvoje odgovore u komentarima ispod teksta 

Pratite nas na našim stranicama na

Vezane vijesti

Odgovori