Korona je pokrenula europski biciklizam: Ljudi više voze bicikl i ne žele se vratiti na staro. A šta je s nama?

Korona je pokrenula Evropljane da više voze bicikle i ne žele se vratiti na staro.
Foto: Pexels - Ljudi su vidjeli koliko njihov grad može biti ljepši i koliko će biti životniji s više bicikala i manje automobila

Od Bukurešta do Bruxellesa i od Lisabona do Lyona, pandemija koronavirusa pokrenula je neviđena ulaganja u biciklizam po Europi. Više od milijardu eura potrošeno je na biciklističku infrastrukturu. 2.300 km novih biciklističkih staza postavljeno je od početka pandemije.

"Biciklizam je veliki pobjednik", kaže Jill Warren iz Europske biciklističke federacije sa sjedištem u Bruxellesu.

"Ovo nam je vrijeme pokazalo potencijalni biciklizam koji mora promijeniti naše gradove i naše živote."

Kad je pandemija koronavirusa prije godinu dana dovela do globalne blokade, stotine gradova svoje su ulice, kako bi olakšale šetnju i biciklizam i pomogle pri socijalnom udaljavanju, odlučili prilagoditi.

Danas su se ti projekti pokazali toliko uspješnima da gradovi širom Europe smtraju da će bicikl biti ključni za oporavak.

Foto: Pexels

Prema Europskoj biciklističkoj federaciji (ECF), gradovi su 2020. godine potrošili milijardu eura na biciklističke mjere povezane s Covidom. Stvorili su najmanje tisuću kilometara biciklističkih staza, piše The Guardian.

Mjere nisu poduzimale samo Danska i Nizozemska, u kojima je prometna prohodnost za bicikliste već ustaljena praksa, već i mnoge zemlje s neodgovarajućom infrastrukturom. Pandemija je otkrila potražnju za biciklističkom i pješačkom infrastrukturom i pružila priliku za "bolju izgradnju".

Aleksander Buczyński iz ECF-a rekao je:

"Mislim da je pandemija u velikoj mjeri samo ubrzala neke procese". Dodao je: "Stanovnici su dobre privremene biciklističke staze općenito pozitivno prihvatili".

Na primjer Milanski program Strade Aperte pokrenut je u aprilu 2020. godine s predloženih 22 milje novih zaštićenih biciklističkih staza i prioritetnih područja za pješake. Biciklistička ruta na Corso Buenos Airesu sada je najprometnija u gradu. Dnevno je koristi čak 10.000 biciklista - porast od 122% u nekoliko mjeseci. Milan je sada proširio Strade Aperte na 66 kilometara, a do ljeta cilja na 98 kilometara.

Foto: Pexels

U Parizu su ulice kojima su nekada dominirali automobili pune biciklista.

Najpoznatija promjena dogodila se na zloglasnoj ulici Rue de Rivoli. Ona se proteže preko Pariza od istoka prema zapadu. Neki dijelovi ove ceste sada su potpuno bez automobila. Što više prostora za bicikle dajete, više će ga koristiti.

Lisabon ove godine gotovo udvostručuje svoju prethodnu biciklističku mrežu od 65 milja na 124 milje, počevši od skočnih traka za stvaranje novih zaštićenih ruta.

Zajedno s Barcelonom, ovo je dio dugoročnih planova za povećanje pješačenja i vožnje biciklom, borbu protiv onečišćenja zraka i smanjenje utjecaja vrućina uz prateće mjere za povećanje hlada ulice.

Biciklizam raste u Amsterdamu

Za razliku od većine velikih gradova, Amsterdam je već imao biciklističku infrastrukturu puno prije pandemije. Nizozemska prijestolnica ima više bicikala nego ljudi i 767 km uhodanih biciklističkih staza.

Ali utjecaj koronavirusa na gradsku mobilnost bio je dalekosežan i ovdje je još uvijek imao utjecaja.

"Ludo je bilo vidjeti što smo mislili da će se dogoditi u sljedećih 10 godina. To se iznenada dogodilo za tri do šest mjeseci", kaže Taco Carlier, čija je marka električnih bicikala VanMoof u prva četiri mjeseca 2020. prodala više bicikala nego u prethodnih dvije godine.

"Ljudi su vidjeli koliko njihov grad može biti ljepši i koliko će biti životniji s više bicikala i manje automobila", kaže gospodin Carlier. "Sad se više ne žele vratiti."

Foto: Pexels

'Moramo nastaviti graditi na pozitivnom nasljeđu pandemije'

U istraživanju koje je obuhvatilo 21 europski grad, 64 posto ispitanika reklo je da se ne želi vratiti na razinu onečišćenja zraka prije Covida. U mnogim gradovima ona je bila iznad dozvoljenih razina. Njih 21 posto reklo je da planira biciklirati više nakon karantene, a 35 posto planira više pješačiti.

Will Norman, povjerenik za pjeačenje i biciklizam u Londonu, rekao je:

"Od vitalne je važnosti da i dalje gradimo na ovom pozitivnom nasljeđu pandemije, a ne da doživimo oporavak voženja automobilom, koji bi riskirao zamjenu jedne krize javnog zdravstva drugom krizom koja se temelji na kvaliteti zraka."

Krakov je instalirao pregršt biciklističkih staza koje su prošlog ljeta povećale razinu biciklizma za 100%, a mnogi su se s javnog prijevoza prebacili na biciklizam. Grad je sada razvio petogodišnji plan za daljnje širenje biciklističke mreže.

"Ljudi kažu da je danskim gradovima trebalo 30 ili 50 godina da izgrade svoju biciklističku infrastrukturu, ali mi nemamo toliko vrijeme", rekao je Buczyński.

“Imamo klimatsku krizu s kojom se ne možemo nositi za 50 godina. Moramo promijeniti sistem prijevoza prilično brzo, a to će biti vrlo teško ako biciklizam ne postane održiva opcija za sve.

Pročitaj više: Najjeftiniji električni automobil spreman za pohod na Evropu

Pratite nas na našim stranicama na

Vezane vijesti

Odgovori