Kad su ovog ljeta u Velikoj Britaniji po prodavnicama opet osvanule prazne police, to se prvo pripisivalo velikom broju radnika u maloprodaji koji su završili u samoizolaciji uslijed velikog skoka broja zaraženih koronavirusom. No broj zaraženih je naglo pao (iako je u međuvremenu opet u porastu), ali prazne police su i dalje zabrinjavajuće česta pojava.
Sve je očiglednije da je primarni uzrok nestašica u britanskim supermarketima hronični nedostatak radne snage i poremećaj u lancu opskrbe. To je prvenstveno posljedica kaotičnog Brexita.
"Sistem opskrbe 'tačno na vrijeme' više ne funkcionira i mislim da više neće funkcionirati", izjavio je šef britanskog Saveza za hranu i piće (FDF) Ian Wright u petak na skupu Instituta za vladu, uz poruku potrošačima da očekuju na "trajne nestašice" hrane u trgovinama. FDF predstavlja više od 800 britanskih kompanija za hranu i piće.
Šef dobavljača hrane: Vrijeme kad smo imali sve na policama je gotovo
Sistem "tačno na vrijeme" (just in time), odnosno "nultih zaliha", model je opskrbe u kojem se minimiziraju troškovi tako što se sinkronizacijom opskrbnog lanca maksimalno skraćuje vrijeme skladištenja sirovina ili proizvedenih dobara i njihova količina u skladištima.
Wright je naglasio da to "ne znači da će Britanci ostati bez hrane" i gladovati, ali sugerirao je da bi opksrba mogla biti puno nestabilnija nego dosad.
"Britanski kupac i potrošač mogli su (dosad) očekivati da će gotovo svaki proizvod biti na polici (supermarketa) ili u restoranu cijelo vrijeme. To je gotovo. I mislim da se neće vratiti", upozorio je Wright.
"We're now in for permanent shortages."
— Institute for Gov (@instituteforgov) September 13, 2021
Ian Wright, Chief Executive of the @Foodanddrinkfed, discusses the supply chain challenges facing the food and drink sector and whether the problem is going to get worse.
Watch the full discussion on the UK border https://t.co/TXnLJrowVJ pic.twitter.com/iNvyRVq8og
Šef FDF-a iznio je i konkretni primjer ovih tektonskih poremećaja u maloprodaji: "Prošle sedmice čitav istok Engleske u osnovi nije bio opskrbljen flaširanom vodom jer jednostavno nije bilo moguće da kompanije koje premještaju te stvari opskrbljuju i to i sve ostalo. Stoga su kompanije donijele odluku o davanju prioriteta proizvodima s većom (prodajnom) maržom."
"Velika Britanija ima vrlo otporan lanac opskrbe hranom koji se dobro snašao u odgovoru na izazove bez presedana. Poduzimamo korake kako bismo podržali kompanije u rješavanju niza pitanja, od pandemije do nestašice vozača teških teretnih vozila širom Europe", inzistirao je pak glasnogovornik vlade Borisa Johnsona, prenosi BBC.
"Radim ovdje 32 godine i nikad ovo nisam vidio, nikad"
Međutim, ankete potrošača daju drukčiju sliku. Prema anketi YouGova objavljenoj ovog mjeseca, 56% ispitanika primijetilo je nestašice proizvoda u svojim lokalnim supermarketima.
"Radim ovdje 32 godine i nikad ovo nisam vidio, nikad", rekao je komercijalni direktor Translink Expressa Chris Hobbis za Sky News.
I Iain Brown, potpredsjednik škotskog udruženja poljoprivrednika East Scotland Growers (ESG), također upozorava na dramatične probleme s kojima su suočeni.
"Skladišta s hladnjačama nisu imala dovoljno prostora za držanje usjeva, pa smo morali baciti sedmični urod. A mi nismo imali dovoljno radnika za berbu našeg povrća, što znači da će otići u otpad", rekao je Brown za CNN.
Iako je nestašica određenih namirnica bila nerijetka pojava u nekim zemljama tokom pandemije, Brown je dijagnosticirao upravo Brexit, koji je stupio na snagu u januaru prošle godine, nedugo prije pandemije, kao ključni uzrok problema u Velikoj Britaniji.
Nedostaje radnika i u poljoprivredi i u transportu
Dva esencijalna područja proizvodnje - prvo berba i žetva, a zatim i distribucija poljoprivrednih dobara na police supermarketa - teško su pogođeni nedostatkom radnika.
Hronični nedostatak vozača kamiona koji odvoze svježe namirnice u zamrzivače i iz njih doveo je do toga da je ESG u jednoj fazi morao baciti čitav sedmični urod svojih članova i tako izgubio oko milion funti (1.17 miliona eura).
Osim toga, u berbi voća i povrća u Velikoj Britaniji, baš kao i u Njemačkoj i drugim zemljama zapadne Europe, velikim dijelom učestvuju sezonski radnici koji bi došli iz istočnoeuropskih zemalja poput Rumunjske i Bugarske na nekoliko mjeseci. Brown kaže da tih sezonskih radnika sad ima mnogo manje.
"Neki nisu došli jer covid-propisi otežavaju rad, neki su došli, zaradili mnogo novca i otišli kući ranije nego što je planirano", kaže Brown za CNN i dodaje da je to značilo da je oko 10-15% njegovog ukupnog uroda otišlo u otpad, što ga je koštalo oko 200.000 funti.
Radnika iz Europske unije, naravno, ne nedostaje samo zbog pandemijskih ograničenja ulaska u zemlju već i zbog onih nametnutih izlaskom Velike Britanije iz EU. A to znači financijske gubitke za kompanije i prazne police - s božićnom šoping-sezonom na vidiku.
Velik broj imigrantskih vozača kamiona otišao je prošle godine natrag u domovinu zbog pandemije i lockdowna - a onda se zbog Brexita mnogi od njih nisu mogli vratiti. Do juna 2020. Veliku Britaniju je napustilo 14 hiljada vozača kamiona. Do jula ove godine - dakle, više od godinu dana kasnije - vratilo se njih samo 600, rekli su predstavnici ovog sektora za Sky News.
Imigrantski vozači otišli kući zbog pandemije, zbog Brexita se nisu mogli vratiti
Trenutni nedostatak vozača kamiona procjenjuje se na između 90.000 i 120.000, prema udruženju špeditera Logistics UK-a. A vozače iz EU ne mogu tako jednostavno zamijeniti britanski radnici. Za sticanje kvalifikacije vozača treba i do devet mjeseci, uz troškove do 5000 funti. I, naravno, kao ni drugi državljani bogatih zemlja, ni Britanci nisu previše zainteresirani za posao vozača kamiona ili berača povrća.
"Imamo sve stariju radnu snagu u Velikoj Britaniji, a slika radnih uvjeta za vozače kamiona - nesigurna parkirna mjesta ili mjesta za odmor - učinila je taj posao neprivlačnim za mnoge mlađe ljude", kaže glasnogovornik Logistics UK-a za CNN .
Konfederacija britanske industrije upozorava da nedostaje i mesara, radnika u skladištima, berača voća i cvijeća, kuhara, stolara, električara i tvorničkih radnika.
Šefovi najvećih britanskih supermarketa opisuju nestašicu hrane na njihovim policama kao situaciju bez presedana. Jedan je šef u razgovoru za londonski The Times otvoreno rekao da je nestašica "na gornjem nivou nego što je ikada vidio" i da bi police za Božić mogle biti prazne zbog nedostatka vozača.
Johnsonovoj vladi problemi s pandemijom izlika su za posljedice Brexita
Oporba i kritičari Johnsonove vlade i njegovih optimističnih obećanja i prognoza o Britaniji nakon Brexita tvrde da se vlada nije adekvatno pripremila za neizbježne posljedice izlaska iz EU.
A poremećaji i zapreke u opskrbi izazvani pandemijom, koji su pogodili i ostatak svijeta, sad služe Johnsonu kao izgovor za ozbiljne poremećaje izazvane Brexitom, piše Guardian. Naravno, britanskim konzervativcima, koji su ionako skeptični prema epidemiološkim mjerama i ozbiljnosti pandemije, u interesu je uvećati probleme vezane uz mjere, a umanjiti one vezane uz Brexit, koji su zagovarali.
Unatoč uvjeravanju britanskih ribara da neće imati problema pri izvozu u EU, oni sada često moraju bacati ulov natrag u more jer brodovi ne mogu iskrcati i/ili preraditi ribu na vrijeme za prodaju
Rast britanskog BDP-a u julu se gotovo zaustavio, prema Uredu za nacionalnu statistiku, čemu su problemi u lancu opskrbe i nedostatak radnika zasigurno pripomogli. Britanski BDP i dalje je za 2.1% manji nego prije pandemije, a neki ekonomisti misle da će se razlika nadoknaditi tek u drugom tromjesečju sljedeće godine.