Mnogi ljudi greše kada stavljaju znak jednakosti između stepena obrazovanja i inteligencije.
Inteligencija je mentalna karakteristika koja se sastoji od sposobnosti za učenje iz iskustva. Zatim sposobnost prilagođavanja na nove situacije, razumijevanja i korištenja apstraktnih pojmova. Sposobnost korištenja prethodnih znanja za snalaženje u novoj okolini u kojima ne pomaže stereotipno nagonsko ponašanje. Još se definira kao sposobnost brzog i djelotvornog snalaženja u novim i nepoznatim situacijama, a postoji i apstraktna definicija da je "inteligencija ono što se mjeri testovima inteligencije".
Inteligenciju je moguće mjeriti, iako nesavršeno, testovima inteligencije. Iako bi se moglo pomisliti da visoka inteligencija omogućava osobi uspjeh u društvu, mnogi drugi faktori koji utječu na društveni uspjeh čine predviđanja nepouzdanim. Mehanizmi pretvaranja inteligencije u društveni uspjeh nisu u potpunosti razjašnjeni. Tako, na primjer, postoji čvrsta veza između uspjeha u osnovnoj školi i inteligencije, ali nakon toga nije više moguće predvidjeti uspjeh pojedinaca na temelju inteligencije.
Mnogi misle: Inteligentna osoba je ona koja je mnogo čitala, stekla visoko obrazovanje (po mogućnosti humanitarno), mnogo putovala, govori nekoliko jezika i vlada širokim spektrom riječi. Međutim, može se imati sve to a i dalje biti neinteligentan.
Postoji velika mogućnost da, iako ništa od toga nema, čovjek i dalje može biti prirodno inteligentan. Obrazovanje ne treba miješati sa inteligencijom. Obrazovanje živi sa starim sadržajem i inteligencijom stvarajući novo, svijest o starom znanju kao novom.
Inteligencija nije samo znanje, već i sposobnost razumjevanja drugih. Ona se manifestuje u hiljadama i hiljadama sitnica: u sposobnosti da se poštuju drugi, neisticanje sebe u grupi, da se (bez pompe i traženja zahvalnosti) pomogne drugom.
Takvi ljudi znaju su da cijene dobre pjesme, znaju da ispričaju zanimljivu priču koja se dogodila njima ili drugima, vode uredan život, znaju da tuguju i da se raduju sa drugima. Inteligencija, to je sposobnost razumjevanja, sagledavanja, to je tolerantan odnos prema svijetu i ljudima.
Pročitaj više: Prof.dr. Jasna Bajraktarević: Adolescenti i stres