Nova šansa za Zapadni Balkan! Države Zapadnog Balkana mogle bi da profitiraju od trenda vraćanja proizvodnje iz Azije u Evropu, ocjenjuje Bečki ekonomski institut (WIW). Taj trend bi mogao da koristi zemljama našeg regiona i donese direktne investicije od više milijardi eura.
Međutim da bi to ostvarili moraju, smatra WIIW, ulagati u obrazovni sistem i izgradnju transportne infrastrukture.
Usljed protekcionističkih tendencija u svjetskoj trgovini već prošle decenije pokrenuto je vraćanje proizvodnje iz Azije u blizinu starih industrijskih zemalja, rekao je ekonomista WIIW Branimir Jovanović.
On je istakao da će to vraćanje proizvodnje da se u Evropi pojača poslije pandemije.
Studija, čiji je koautor Jovanović, izrađena je u saradnji sa privrednim komorama regiona. Finansirana je od strane Ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj Njemačke.
Privrede Zapadnog Balkana mogle bi od vraćanja proizvodnje jasno da profitiraju, ako obave svoj dio zadatka, kazao je Jovanović dodajući da je to jasno pokazalo istraživanje Privredne komore Njemačke.
Iako samo jedan mali dio ispitanih preduzeća sprovede promjenu u lancu isporuke i proizvodnje to bi moglo donijeti direktne investicije u visini od više milijardi zemljama Zapadnog Balkana, ukazuje WIIW, prenosi Blic.
Podsjeća se da su njemačka preduzeća u periodu od 2010. do 2019. investirala 2,5 milijardi eura na Zapadni Balkan. Širom svijeta investirala je 1,7 biliona eura.
Taj podatak pokazuje da postoji još mnogo prostora i kod drugih zapadnoevropskih investitora, kao što su Holandija, Švajcarska i Austrija, dodaje Jovanović.
Studija WIIW preporučuje zemljama Zapadnog Balkana, pored uklanjanja starih problema, kao što je politička nestabilnost, da promijene investiticiono okruženje.
– Manji troškovi plata i niski porezi više ne igraju odlučujuću ulogu. Strani investitori prije svega traže dobro kvalifikovanu radnu snagu i infrastrukturu – poručuje Jovanović.
Prema njegovim riječima, to iziskuje veće izdatke za obrazovni sistem, pojačani fokus na dualno obrazovanje i izgradnju transportne infrastrukture.
Pročitaj više: Zbog nedostatka čipova, ove će godine s trake sići 3,9 miliona automobila manje
Proizvodnja iz Azije seli se u Evropu: Nova šansa za Zapadni Balkan
Izvor: biznisinfo.ba